Utstyr

Bruk kroppsvekten din aktivt når du trener

0

I 2020 har det vært særlig aktuelt med trening hjemme, og det er mange som har fått opp øynene for at det faktisk er mulig å trene effektivt både innenfor boligens fire vegger og i skog og mark. Å bruke kroppsvekten aktivt i treningen er praktisk når man ikke har tilgang til store maskiner.

Forskjellige måter å løfte egen kroppsvekt eller bruke den som motstand

Det er selvfølgelig mulig å trene helt uten noe utstyr, kanskje med unntak av et par greie joggesko. Tradisjonelle situps, armhevinger eller planke-øvelser kan være svært effektive hvis man utfører de korrekt. Når man trenger noe å lene seg mot eller hoppe opp og ned fra, da finnes det et ubegrenset utvalg i skogen.

Hvis man vil investere i et grunnleggende utvalg treningsutstyr å benytte hjemme, da kan utvalget på https://billigfitness.no/ være en god begynnelse. For de aller fleste vil en god treningsmatte være det første man investerer i, det er ikke veldig komfortabelt å gjøre situps på fliser eller parkett. Legg merke til at det finnes et bredt utvalg av matter, og at det kan være smart å tenke litt over forskjellene mellom generelle treningsmatter og yogamatter.

En treningsball kan benyttes av de aller fleste, og du benytter egen kroppsvekt i øvelsene på ballen. Strikker kan også benyttes for å gjøre frie øvelser tyngre. En pull up stang er ett treningsverktøy som kan være svært praktisk – det finnes også modeller som passer i de aller fleste dørkarmer. Fordelen med pull ups er at det er en svært skånsom øvelse, sammenlignet med forskjellige hoppøvelser og lignende.

Man benytter mange muskler i kroppen når man trener med frie vekter, og det er derfor også mange som vil hevde at det gir mer effektiv trening sammenlignet med spesifikke treningsmaskiner. Derfor er det også lurt å investere i et grunnleggende utvalg av manualer, kettlebells og andre tilsvarende vekter.

Hvorfor en sportsklokke kan være et godt valg

Previous article

You may also like